”Chaucer-kjortel” från sent 1300-tal/ tidigt 1400-tal efter Herjolfsnes 63 & 64

Av alla de kjortlar som grävdes fram på den gamla nordiska kyrkogården i Herjolfsnes (nuv. Ikigaat) på Grönland torde de rockliknande plaggen som tilldelades nummren 63 och 64 vara de mest imponerande. Intressant nog påminner de starkt om de ganska vida och veckade kjortlar som avbildas från och med 1300-talets sista decennier. Ett exempel är Thomas Occleves porträtt av Geoffrey Chaucer från hans De Regimine Principum från 1412 (12 år efter författarkollegans död).

 Dessa kjortlar med sina fylliga ärmar och kragar ansluter i viss mån till den tidens exklusiva houppelander, och kanske ska ses som en reaktion – antites om man så vill – på det föregående halvseklets fixering vid tajta cotehardier och doubleter. Snarlika kjortlar finns annars faktiskt avbildade i några enstaka exempel redan under 1300-talets början, så vi kanske i själva verket har att göra med ett senmedeltida retromode?     

 

Jag har länge funderat på att sy en kjortel av detta eleganta snitt, och när Albrechts Bössor för andra året i rad hade vänligheten att bjuda till Staffanfest fick jag en anledning att göra sak av planerna. Kjorteln är sydd av ett ganska stadigt och hårt valkat kypertvävt ylle av klädeskaraktär, beställt från Medeltidsmode. Bortsett från tygkvaliteten och till viss del ärmarnas tillskärning följer måtten och snittet H63 skapligt nära. 

 

Även om plagget är mycket rymligt och med en mäktig nederfåll på 3 m lyckades jag få ner tygåtgången till 2,3 m på ett 150 cm brett tyg. Kjorteln knäpps framtill med 19 tygknappar, varav tre sitter ett tjugotal centimeter från nederfållen i likhet med originalen. Kragen och framstyckena är fodrade med oblekt linnelärft. Struthättan i svartblått tyg av samma kvalitet är också ny, och bärs här på bilden som en käck turban eller mössa så som är vanligt förekommande i dåtida avbildningar, Chaucerporträttet inräknat.       

Ja, som ni ser har kung Bore slagit till ordentligt i Värmland

 

English: Late 14th Century/ early 15th century ”Chaucer-style coat” based on Herjolfsnes 63 & 64

The much-ravaged Herjolfsnes #63 in present condition

 Of all the coats and kirtles excavated at the site of the Norse graveyard at Herjolfsnes (present day Ikigaat) on Greenland the most impressive ought to be the frock-coat-like garments labelled 63 and 64. Interestingly enough, they strongly resemble the quite full and pleated coats depicted in artwork of the last decades of the 14th century. One example is the portrait of Geoffrey Chaucer found in De Regimine Principum by Thomas Occleve from 1412, finished a mere 12 years after the death of his fellow author-colleague.   

 

These coats with their full sleeves and collars is partially in line with the exclusive Houppelande-fashion of the time, and might be seen as a reaction – or antithesis if you like – to the obsession with tight-fitted cotehardies and doublets during the preceding five decades. However, similar coats are in fact already evident in a few odd illustrations from the early 1300s, so perhaps we are actually dealing with a late-medieval retro fashion?

 

I’ve been thinking of making one of these elegant garments for a while, so when the Swedish late 14th century re-enactment group Albrechts Bössor invited me over for their annual feast of St Stefanus I was given an incentive to finally put my plans into action. The coat is made of quite a heavy and fulled woollen twill of broad-cloth quality. Notwithstanding the quality of the cloth and to some extent the cut of the sleeves, the measurements and general design follow the extant H63 fairly close.      

 

Although the garment is very full and sports an impressive bottom hem of no less than 3 m (10 ft) I managed to keep the yardage within 2,3 m (7,5 ft) fabric 150 cm (5 ft wide). The coat is closed at the front with 19 cloth buttons, three of which are placed some ten inches above the bottom hem. The collar and front pieces are lined with unbleached, tabby linen. The blackish-blue liripiped hood of the same fabric-quality was also made for the occasion, and is arranged as a pert little turban-like cap as frequently seen in period art, including the aforementioned Chaucer-portrait.    

(from left) Geoffrey Chaucer from De Regimine Principum by Thomas Occleve (1412), similar coats from a late 14th century manuscript of the Tacuinum Sanitatis and a detail from Marriage at Cana by Giusto de’ Menabuoi (1378).

12 svar to “”Chaucer-kjortel” från sent 1300-tal/ tidigt 1400-tal efter Herjolfsnes 63 & 64”

  1. Terra Says:

    Coolt.

  2. Frej Says:

    Du har verkligen fått till julfärgerna där med de röda hosorna och det gröna :)
    Det är supersnyggt. Själv har jag ju litet grand låst mig i det tajta så det är bra att få se luftigare kläder göras snyga också.
    Tror det är just kontrasterna mellan det tajta och det lösa i plaggen som gör dem så härliga. För även om du har vidd till största delen i den gröna smiter den åt kring handleder och hals, vilket ger schysst samspel på nåt sätt. Hosorna gör sitt också förstås.
    Perfekt vinterfärg den gröna, heja medeltidsmode.

  3. Mikael Says:

    Terra: Tack, du kanske skulle ta och skaffa dig en uppsättning nu när vintern slagit till även på era breddgrader ;) . Var väl -10 när fotona togs och kläderna håller värmen utmärkt

    Frej: Det tänkte jag inte ens på det där med julfärgerna – kanske skulle byta ut hättan mot min röda tomteluv… förlåt påsmössa för att tomtelocken ska bli fullständig

  4. Jonas Says:

    Snyggt! Gillar kragen och det gröna yllet. Det där att ha två knappar nertill tycker jag (iaf i skrivande stund) är ganska smart då det håller ihop framstyckena utan att man måste ha 19 knappar till.
    Men varför har du bara fodrat framstycken?

  5. Mikael Says:

    Jonas: Framförallt av två anledningar, 1) jag hade brist på material 2) det var vanligt att man halvfodrade rockar på det viset under senare tider (dvs 1600-tal och framåt). Bör väl dock påpeka att det saknas belägg för att man gjorde så redan under medeltiden. Herjolfsnesplaggen var i vilket fall som helst sydda på delvis annorlunda vis med ulltråd – hur representativt detta var kan man dock diskutera.

  6. Jim Says:

    It looks terrific and the color is very good. Its interesting how it all falls into place when belted, too. The hood is snappy, it has a lot of attitude when worn that way.

  7. Mikael Says:

    Thanks Jim, I suppose though that the hood would have been even snappier had I dagged the lower hem

  8. Elin Says:

    Den är verkligen superfin! (fast jag trodde att den var svart när jag såg dig på staffans, grönt är ännu bättre).. och vilken fin känsla för detaljer du har- jag är impad!

  9. Mikael Says:

    Tack Elin, hade faktiskt tänkt mig en svart kjortel från början, men Kerstin på medeltidsmode hade slut på det svarta yllet så det fick bli mörkgrönt i stället

  10. Helena Says:

    Den är grymt snygg och jag är väldigt imponerad på hur bra du har fått den att sitta. Trotts dess vidd så har den, som synes på bilden med bälte, en bra passform och ligger väldigt snygg kring dina axlar och hals.

    Däremot har jag en fundering på dateringen, du har lagt den kring senare delen av 1300-talet. Men de två dateringarna tyder ju på sent 1200 till och med sent 1300, den andra går från 1200 talets mitt till mitten av 1300-talet, allt enligt länken du själv presenterar. Gör du då din tolkning på liknande plagg och på att c-14 dateringar inte är särskilt tillförlitlig?

    Jag funderar själv på att sy mig en 63, 64, men eftersom jag håller mig under 1200-talets senare hälft så är jag lite tveksam.

    • Mikael Says:

      Ja det här med kol-14-datering är inte min grej, men det är fullt möjligt att den kan vara något äldre, dock knappast 1200-tal. Ett liknande plagg finns avbildat av Simone Martini (1319), men det saknar knappar och har annorlunda ärmar. Eftersom Herjolfsnesplaggen har knappar och typiska sena 1300-talsärmar så tror jag mer på sent 1300-tal, men en modifierad version utan frontknäppning skulle nog fungera för tidigare perioder.

      • Helena Says:

        Jag är beredd att hålla med dig och tror nog att för min del så får jag se mig om efter något annat. Tack för din tid.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

