1300-talskjortel efter Herjolfsnes no 41

herjolf1

Mitt senaste tillskott till medeltidsgarderoben består av en krappröd kjortel baserad på en av de grönländska fynden från Herjolfsnes (nuv. Ikigaat), kjortel no 41, ett rätt så maffigt plagg som jag arbetat med till och från sedan i våras. Denna rymliga kjortel med drag av det rådande modet under 1300-talets mitt har ibland tolkats som en kvinnokjortel eller cotehardie, vilket dock får sägas vara uteslutet då plagget hittades tillsammans med en manskropp. Annars utmärks ju Herjolfsneskjortlarna av att de närmast representerar ett slags unisex-mode, där mans- och kvinnokjortlar har konstruerats utifrån samma grundmönster av rektanglar och en mängd kilar.

 herjolfsnes41a

Materialet är ett krapprött, ganska mjukt och valkat ylletyg. Originalet från Herjolfsnes var dock sytt i ett hemvävt, rustikt vadmalstyg i fyrskaftskypert – av allt att döma svartfärgad med garvsyra. Originalet är också dekorerat med efterstygn längst med kilsömmarna i midjan, vid ärmsprunden och längst ner runt fållen. De tio kilarna gör att plagget har en mycket stor vidd, strax över fyra meter längs nederkanten (som jag lämnade ofållad). Ärmarna har i enlighet med 1300-talets fixering vid knappar försetts med 15 sydda tygknappar vardera. Originalknapparna uppges bestå av ihoplimmade tygtussar, själv har jag dock använt mig av en mindre krånglig metod som beskrivs här.    

 herjolf2

Till kjorteln sydde jag också en struthätta i grovt svart kläde som blivit över sedan jag gjorde min Bockstenshätta. Den är baserad på Herjolfsnes no 78 och 80 och ansluter till modet under 1300-talets andra hälft med sitt korta dok och långa strut. Totalt hittades ett tiotal hättor av den här typen i Herjolfsnes (de flesta utan strut), och liknande hättor har också grävts fram i London.

 herjolf6

Till dräkten bär jag också mitt nya bälte som Frej har haft vänligheten att knåpa ihop åt mig då jag själv fegade ur inför nitningen. Lädret är svartfärgat genom järnoxidering, och ströningarna liksom söljan (som införskaffats hos Handelsgillet) är av gjuten mässing. Söljblecket av mässingsplåt med sitt snitsiga korsmönster har Frej själv tillverkat utifrån ett medeltida fynd från Eketorp på Öland.

 bälte2

English: 14th century coat based on Herjolfsnes no 41

herjolf1b

The latest addition to my 14th century wardrobe constitutes of a madder-red coat based on one of the finds from Greenlandic Herjolfsnes (present day Ikigaat), coat no 41. It’s a fairly capacious garment that I’ve been working on off and on since early spring this year. This full and voluminous coat, related to mid 14th century fashion, has sometimes been interpreted as a woman’s kyrtle or cotehardie, although that’s more or less out of the question as the garment was found with a male skeleton. Nevertheless the Herjolfsnes coats are characterized by the fact that they represent an almost unisex fashion where male coats as well as women’s kirtles has been constructed out of the same basic pattern of rectangles and a multitude of gores.   

 herjolf5

The material is a madder-coloured, somewhat soft and fulled woollen fabric. The Herjolfsnes original was however cut from a coarse, domestic vadmal-fabric in four-shafted twill and apparently dyed black with tannin. The preserved garment also sports decorative seams of backstitches along the side gores, sleeve-slits and bottom hem. The ten gores give the garment a very full width at the bottom (which I left with a raw edge), slightly more than 4 m or 13 ft. In accordance with 14th century obsession with buttons, the sleeves are fitted with 15 cloth buttons each. Whereas the original buttons are supposed to be made from glued wads of cloth, I made use of a simpler method described here.

 herjolf3

Together with the coat I also made a hood of coarse black broadcloth, based on Herjolfsnes no 78 and 80. It adheres to mid-late 14th century fashion with its short shoulder-piece and long liripipe, in total some ten hoods of this type were found at Herjolfsnes and similar ones are known from excavations in London.

 herjolf4

I’m also proud to introduce my new belt, which fellow handicrafts-wizard Frej was kind enough to assemble when I chickened out at the prospect of riveting. The leather is dyed black through means of iron oxidation, and the fittings and buckle (which I bought) is cast brass. The buckle-plaque of brass sheet with its neat, punched cross-pattern is made by Frej himself based on a medieval find from Eketorp, Öland, Sweden. Frej’s blog is so far available in Swedish only, but I would still highly recommend having a look at the superb artwork featured there.     

bälte1

10 svar to “1300-talskjortel efter Herjolfsnes no 41”

  1. Terra Says:

    Härligt! Som vanligt är jag sjukt imponerad.

  2. Hannah Says:

    Vad kul med lite medeltid igen (även och jag verkligen gillar dräktskriverierna)! Riktigt, riktigt snyggt måste jag säga, jag är lite avundsjuk på bältet, än så länge är min medeltidsgarderob bälteslös, men förhoppningsvis blir det ändring på det nån gång i framtiden.

    /Hannah

  3. Frej Says:

    ”Handicrafts-wizard” ja den titeln kan jag faktiskt helt utan problem leva med🙂
    Måste säga att de gör sig väldigt bra tillsammans kjortel, hätta och bälte. Både färg och form. Jag har nu också full förståelse för att du inte ville fålla kanten, de långa kilarna lär ha räckt alldeles utmärkt.
    Sketefinnt jobb, gillert skarpt.

  4. djingis85 Says:

    Tack för era kommentarer! Och ha en trevlig allhelgonahelg och Haloween om ni nu firar det

  5. Samuel Varg Thunberg Says:

    Hittade den här bloggen genom Kuragebloggen. Mycket trevligt här också…
    Ytterligare en sida att lägga till sin veckotitt.

    http://blogg.samuelvargthunberg.se

  6. djingis85 Says:

    Tack Samuel, hittade din blogg på samma sätt. Om jag inte minns fel var det väl förresten du som tog upp tråden om medeltida trollkarlar på HVs forum?

    /Mikael

  7. Jim Says:

    Very elegant! The cut of the Herjolfsnes garments are both formidable and impressive; you’ve gotten it perfectly. The hood is very sharp as well, a leaner, rakish cut and the belt is nicely done. Congratulations.

  8. Samuel Varg Thunberg Says:

    djingis85:

    Jo precis. Jag är ju deltidstrollkarl och då jag också sysslar med reenactment tycker jag det vore kul att kombinera dessa två intressen lite mer.
    Om du hittar några bra bilder på trollkarlar, gycklare och liknande från 1300-talet så säg gärna till!

  9. djingis85 Says:

    Jim: Thanks! I was originally going for a greyish herringbone hood but didn’t have enough fabric for the task, so I picked the black cloth instead

    Samuel: Visst gör jag det

  10. samuelvargthunberg Says:

    Tackar och bockar.

Kommentera

