How to: Nuggor

 

Nuggor på en överdel från Mora, 1870-talet (Nordiska museet).

Nuggor on a överdel or traditional blouse from Mora, Dalarna, Sweden, 1870s (Nordiska museet)

När jag fick ett erbjudande härom veckan att köpa en stor bit ölandslinne till kraftigt nedsatt pris kunde jag helt enkelt inte tacka nej. Ölandslinne är i min mening en av de finare linnekvaliteer jag sett ute på hyllorna och påminner mycket om det handvävda linnetyg i äldre folkliga linneskjortor som jag tittat på. Min 1300-talsskjorta är redan sydd i ölandslinne, och en ny dräktskjorta i samma slags tyg vore inte fel.

Den här gången hade jag tänkt visa en del tekniker som används i traditionell skjortsömnad, först ut är de små broderade spetsarna, s.k. nuggor, som ofta pryder ärmkvalarna på dräktskjortor från olika delar av landet. Nuggor är dels en enkel men fin dekoration, dels ett sätt att motverka slitage på ärmlinningen. Begreppet är från Dalarna, och på andra håll har de haft egna lokala benämningar och tekniken kan också variera. Här har jag följt instruktionerna som återfinns i Ulla Centergrans Folkdräkter förr och nu (1986).

 Först dras ett lämpligt antal väfttrådar ut ur tyget, ju tunnare tyg desto fler kan behöva dras ut. På mitt tyg som ligger på 16 trådar/cm var fem trådar lagom. Det utdragna partiet med varptrådarnma kvar viks sedan på mitten. Till nuggorna använde jag ett blekt tvåtrådigt lingarn, 60/2. Nålen ”plockar upp” ett antal varptrådar, tre-fyra st är lagom för ett tyg av den här kvaliten (1). Sedan vrider man nålen mot sig och lindar den fästa tråden motsols två varv under den (2) – detta kräver en del fingerfärdighet! – och sedan är det bara att dra åt (3). Därefter tar man ett stygn två trådar djupt vid sidan av nuggan och upprepar proceduren med de närmsta varptrådarna (4). Metoden är lätt att lära sig snabbt och att sy en rad nuggor för två kvalar (sammanlagt 42 cm) tog runt tre och en halv timme.

 

 

Efter nuggorna är färdiga jämnas de till genom att gnida dem med ett glas.

After finishing the nuggor they are smoothened by rubbing them with a glass.

Mina paintskills är inget att skryta om, men förhoppningsvis tydliggör min – eh… teckning – hur nuggsömnaden går till. Annars finns som sagt tekniken återgiven i Centergrans Folkdräkter förr och nu.

 

English: Since I came by a very fine linen fabric at discount price the other week I’m about to sew a new shirt for my Orsa garb. This Swedish-made linen is highly reminiscent of the hand-woven fabric used in the past, and I have previously sewn my 14th century shirt in the same fabric quality. This time I’m going to show you a few ”how-to:s”.   

Illustrated here is a simple means of making nuggor, a simple but decorative fancywork traditionally often applied to cuff-edges in Swedish shirts. I don’t know whether or not these nuggor are known outside Scandinavia, but I would assume they are since they serve as both a decoration as well as a means of preventing wear and tear.

First, five threads from the weft are pulled out from the cloth, the fabric is then folded and the nuggor are formed by picking up four folded warp-threads each time, using a linen 60/2 thread (1). With the warp-threads held by the needle, the sewing-thread is wound two times counter clockwise around the threads just below the needle (2), and then pulled tight (3). The thread is then fixed with a tiny stitch two threads deep (4) and the procedure is repeated with the next four warp-threads. The method is easy to learn and sewing nuggor for a pair of cuffs (in total 42 cm or 17 in) took me about three and a half hours.   

Små nuggor sydda med gul tråd på min systers överdel (ej gjord av mig).

Tiny nuggor sewn with yellow thread on my sister’s Orsa överdel or traditional blouse (not made by me).

Kommentera

