Guilt by Association II: Trams om folkdräkter

Ingen har väl kunnat undgå att SD:s Jimmie Åkesson faktiskt hörsammade vår uppmaning och till slut drog på sig folkdräkten vid Riksdagens högtidliga öppnande igår (låt vara att den givetvis var lånad hos Skansens dräktkammare…). Kul för Jimmie, man kunde verkligen se hans pojkaktiga förtjusning över att få uppmärksamhet, som när jag själv för första gången bar en Turtleströja på dagis. Men som jag förutspått i mitt tidigare blogginlägg så har detta tyvärr bidragit till att vår dräkttradition och folkliga kulturarv över huvut taget fått en mängd oförtjänt negativ publicitet. Guilt by association – det som SD tar i med sina klibbiga fingrar ska vi per automatik håna och förkasta… Å andra sidan slog min blogg besöksrekord igår med råge, något som knappast är en slump med tanke på att folk hade hittat hit genom att söka på ord som ”dräkt” och ”Blekingedräkt”.  

Men ja, i en artikel i dagens Expressen passar en viss modejournalist vid namn Daniel Björk på att skriva ihop en mängd häpnadsväckande goja om den svenska dräkttraditionen. Bland annat menar han att 1) vår dräkttradition aldrig har funnits, samt att 2) den är ett uttryck för etablissemanget. Jaha. Frågan är om dessa påståenden bottnar i ett medvetet försök att förvränga verkligheten eller ren och skär okunskap. Jag hoppas att det beror på det sista…

Vad Björk missar är att bara för att en tradition är föränderlig över tid, så innebär det inte att den inte har existerat. Vad det gäller Åkessons Blekingedräkt så går den exempelvis helt tillbaka på bevarade plagg från landskapets östra delar, och kan sägas vara representativ för hur den manliga befolkningen klädde sig där några decennier in på 1800-talet. Dräktens utformning skvallrar om dess historia, om hur drag från empirens modekläder togs upp och omformades i en allmogemiljö som vid den tidpunkten gärna ville manifestera sitt välstånd (eller önskan om välstånd) genom modepräglade plagg av köpetyg. Naturligtvis fanns det en rik variation av dräktskicket även i Blekinge, och idag är det mig veterligen endast en variant av högtidsdräkten som har bevarats till vår tid. Men det innebär alltså inte att Blekingedräkten skulle vara ett påhitt, en slags teaterkostym utan historisk förankring. Gör om, gör rätt Daniel Björk!

Originaltröja från Lister härad i Blekinge, daterad 1857 (Nordiska museet) 

Angående kopplingen mellan dräkt och etablissemanget så är givetvis Björk ute och cyklar även här, speciellt med tanke på hur etablissemanget (politiker, media, opinionsbildare) föraktfullt fnyser åt det äldre kulturarvet. Det är helt enkelt ett barockt påstående att folkdräkten skulle ha det allra minsta med det politiska och mediala etablissemanget att göra, låt vara att det kanske gällde för sisådär en 100 år sedan då nationalromantiken låg öfverklassen varmt om hjärtat. 

Hjälp! Det rika etablissemanget kommer! Eller vänta ett slag…? Det där ser ju ut som vanligt hederligt soldfolk…

Att en folkdräkt kan vara svindyr att sy upp medför dock inte automatiskt att den blir eftertraktad bland östermalmsbrats, direktörer eller för all del överbetalda kändisar, journalister eller bloggare från Södermalms trendiga kvarter. Tvärtom. Idag är det i huvudsak ”vanligt folk” som bär dräkt, ofta i anslutning till någon föreningsverksamhet såsom folkdans och folkmusik. För inte så länge sedan var det framförallt gröna vågare och proggare som bildade dräktcirklar där de kunde sitta och väva och sy dräkt i självhushållningens namn, i protest mot det etablerade kapitalistiska konsumtionssamhället! I Dalarna, där dräkten på många håll fortfarande är en levande tradition, används den idag av folk oavsett inkomst, utbildning eller politisk övertygelse.  

Väst från Östra Härad i Blekinge, buren av en fiskare kring 1800-talets mitt (Nordiska museet)

Lite kul var det också att sossarnas Nalin Pekgul dök upp i en tjusig kurdisk dräkt. Nu kan jag inget om kurdisk dräkttradition, men det är uppenbart att det varken finns ett enhetligt sätt att klä sig bland kurderna samt att den inte under några som helst omständigheter har varit oförändrad i hundratals år. Lustigt nog är det emellertid ingen inom etablissemanget som ifrågasätter Pekguls dräkttradition eller avfärdar den som ”förljugen nationalromantik”…

Blekingedräkt är coolt. Frågan är dock om all coolhet i världen ens räcker till för att göra Jimmie cool. Om inte annat är det höjden av ”ocoolhet” att klampa ut ifrån en gudstjänst inför HM Konungen… (SvD)

För den som vill veta mer om dräktskicket i Blekinge rekommenderar jag den här sajten från Blekinge Museum.

Update 9/10: Tramset om folkdräkter fortsätter idag på Eskilstunakuriren. Läs framförallt det sista stycket i Axelssons krönika där uttryck för äldre kulturarv misstänkliggörs genom långsökta kopplingar till tyskarnas erfarenheter av nazismen. There you go! Bär dräkt och du blir per automatik en dreglande nazist!

7 svar to “Guilt by Association II: Trams om folkdräkter”

  1. Malin Says:

    Underbart att han varit och pratat med intendenterna på Nordiska men ändå inte fattat galoppen. Pinsamt Daniel Björk. Pinsamt Jimmie Åkesson.

    ”Inbäddad i hantverket finns, precis som i den skräddarsydda, kritstrecksrandiga kostymen, ett symboliskt meddelande från etablissemanget – ett ”nu tillhör vi eliten och därför klär vi oss i folkdräkt när det är fest, precis som Silvia och Victoria”.” Jävlairmej, vi är ju eliten! Klart man vill va som Victoria, eller? Kanske inte därför jag bär min dräkt med stolthet…

  2. Mikael Says:

    Ja det är minst sagt underlig: en annan är ju fattig student utan riktig inkomst, men tydligen tillhör jag ändå den glassiga eliten tack vare min egenhändigt sydda dräkt… Stureplan nästa!

  3. Frost Says:

    Bra inlägg! Kan inte annat än att hålla med, både om dräkter, Åkesson och jornalistik.

  4. Frej Says:

    Fan du har skärpa🙂 Intressant/tragiskt hur samhället gång på gång gör om samma gamla tabbe och bara ser saker från ett håll. Som att vi bara fokuserar på att herr Blekingegossen bär dräkt och inte lyfter fram de andra. Istället för att behandla dem lika och ta udden av hela grejen gör vi rakar motsatsen! varför fan då skall det va så svårt?

  5. Mikael Says:

    Jo precis, vet inte vilka det var förutom Pekgul men åtminstone ett par sossar och centerpartiseter hade dräkt, och jag hörde att t.o.m. en kille från (v) också bar dräkt.

    Det vore kul om hela riksdagen dök upp i dräkt nästa gång bara för att jävlas, fast egentligen vill jag inte det då vår dräkttradition bör hållas utanför partipolitik i största möjliga mån. Det sista jag vill se är en situation som i Norge där dräkten har blivit någon slags paraduniform i 17:e majtåg (ledsen mina norska vänner, jag gillar verkligen era bunader skarpt men jag kommer aldrig att förstå användandet av dräkt som ett utslag av nationell yra.)

  6. Josefin Says:

    Hej Mikael
    Apropå din komentar till mitt inlägg Stångstötning med jimmie?
    Nej, förlåt, jag menade givetvis inte att folkdräkt var något som helt fabricerades på 1800 talet (att tex Viktor Rydberg vaknade 1 januari 1800 med en fet baksmälla och ba ”jag ser.. jag ser knätofsar i mängder”) utan att det var något som fick fäste först efter att själva kläderna gått ur vardagsbruk (men jag bestrider absolut inte att de befunnigt sig i bruk tidigare). Landskapsdräkterna är sk. komponerade dräkter,(vilket nu när jag ser din blogg tänker att du säkert har koll på) vilket betyder att de är någonsorts hopkok av vad folk kunnat, kanske ha på sig i den trakten, baserat på plagg hittade i hus, eller traditionellt använda på närliggande orter osv. Att skylla svenska skolan för att jag generaliserar vore att beljuga den då jag gått i friskola hela mitt liv men inte ens den kan lastas för att jag utrycker mig förklenande om folkdräkter eftersom vi fick lära oss mycket nyttigt (tex projektions geometri och tyska) men intet om folkdräkter.

  7. Mikael Says:

    Hej Josefin, ok fair enough, tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina synpunkter.
    Okej se där, nej min kommentar om den svenska skolan ska kanske inte tas bokstavligt, men som utbildad gymnasielärare i historia vet jag att i synnerhet undervisningen i det ämnet alltför ofta är mycket undermålig, och att eleverna får lära sig en hel del underligheter om både det ena och den andra…

Kommentera

