Vikten av att göra en toile

Suck, när man sitter där och sprättar upp ett plagg man arbetat på den senaste veckan ångrar man bittert att man inte tog sig lite tid extra och först gjorde en toile, ett provplagg i skräptyg. Jag brukar försöka göra en toile till varje nytt plagg jag syr, men nu hade jag inget lämpligt skräptyg till hands och trodde att jag skulle kunna komma undan med att kombinera gamla mönster till ett helt nytt. Tji fick jag när jag märkte att plagget blir ett par ynka cm för snävt och med en på tok felklippt halsringning… Nåja, man är ju ändå en erfarenhet rikare. Så medan jag väntar på att mitt nya tyg ska anlända får jag försöka ägna mig åt vilka tartantyger jag ska använda till kommande skotska projekt.

 

The importance of making a toile

*Sigh*, while sitting here unpicking a nearly finished garment I’ve been working on the past week I really, truly regret that I didn’t spend a few hours extra on making a toile from leftover fabric. Usually I try to make a toile for each new garment I’m about to sew, but since I had no suitable fabric scraps this time I though I could get away with combining old patterns into a completely new one. So I ended up with a garment that is a mere inch or so to slim and with a way wrongly cut neckline… Well, I guess at least I’ve learned something from my mistake. So while waiting for my new fabric to arrive I may just as well spend the time deciding which tartan fabrics I’m going to use for upcoming Scottish projects.   

4 svar to “Vikten av att göra en toile”

  1. Lina Says:

    Vad jag känner igen mig!!!
    Fantastiskt skrivet om folkdräkt och hembyggdskultur! Jag har rekomenderat flera att gå in på din blogg.
    /Lina

  2. Mikael Says:

    Tack för det Lina, har lagt till din blogg i bloggrullen🙂

  3. Lina Says:

    Hej igen!
    Jag hörde av Gio att du ska köpa mönster till en frockcoat. Wolf har ett sådant så det är bara att låna. Vi har många andra mönster också så det är bara att höra av sig🙂
    /Lina

  4. Mikael Says:

    Attans, jag som beställde ett sådant mönster tidigare idag😛 Men tack ändå, det finns säkert andra mönster som jag gärna tar en titt på! Gio berättade också att du kände till ett ställe som sålde gamla stövlar och andra skodon? Vet du ifall de har gamla snörkängor, helst spikbeslagna?

Kommentera

