Misslyckad skotsk basker

För er som undrar vart jag har tagit vägen så kan jag meddela att jag ägnat mig åt stickning den senaste månaden. Tanken var att jag skulle göra en skotsk basker/bonnet/tam, men trots oväderlig hjälp och vägledning från de trevliga damerna på det lokala stickcaféet så blev resultatet lite *ehum* annorlunda från vad jag hade tänkt mig. Nåja, två nystan fin norsk spelsaugarn bortkastade, men en intressant erfarenhet rikare. Om inte annat så har min respekt för alla er stickare ökat, då tekniken i mitt tycke är bra mycket svårare än att bygga nitade brynjor…  Så all heder åt er som faktiskt behärskar denna svåra konst!

A slice of indigo blue grapefruit? No, just a would-be Scots bonnet…

English: Failed attempt at a Scots Bonnet

The last  month I’ve actually been busy knitting, with the aim of making a Scots bonnet or tam. Despite the invaluable help and guidance of the friendly ladies at the local Knitting Café however, I ended up with a *ehum* less desirable result. Well, two skeins of superb Norwegian spelsau yarn might have been wasted, but at least I’m one interesting experience the richer. If not, my respect for all you knitters out there has vastly increased. As far as I’m concerned, knitting is a way more difficult technique than making riveted mail armour…  So cudos to all of you who master this intricate form of art!

5 svar to “Misslyckad skotsk basker”

  1. Elin Says:

    Jag tycker att den ser fin ut även om du inte är nöjd med fluffet – har du testat att blöta och pressa ut den? Ibland kan det bli bättre om man blöter ut den och trycker in en stor tallrik i den som spänner ut den, alternativt nålar ut den så hårt det går på en handduk. Eller är den för liten också?

  2. Mikael Says:

    Mjo det är svårt att förklara, öppningen för huvudet blev på tok för stort samtidigt som resten blev rätt litet. Men det spelar ingen större roll, har beställt en ”riktig” basker från Storbritannien så det här får väl betraktas som ett litet experiment…

  3. Elle Marja Says:

    Men den ser ju jättesnygg ut! Jag adopterar den gärna😀

  4. Ingrid Gruséus Says:

    Hej – har just lyckats sticka en dylik, med en massa mönster och 6 olika färger. Nu undrar jag – har hört att det ska vara tofs i den också.
    Någon som vet? I så fall liten eller stor tofs?
    Ingrid med skotsk svåger

Kommentera

