God fortsättning!

För nästan exakt ett år sedan mer eller mindre lovade jag att jag skulle försöka lägga ut fler bilder på systerns kasung och blåtraja, så håll till godo. Observera att kasundjen alltså inte är sydd av mig, däremot grunnar jag på om det inte vore vansinnigt kul och spännande att ge mig på traditionell skinnsömnad under året som kommer.  

English: At right about this time last year I more or less promised to show more photos of my sister’s kasung (sheepskin coat) and blåtraja (”blue jacket”), so here they are. Please note that I didn’t make the sheepskin-coat, but I am contemplating to add traditional sheepskin-sewing on my to-do-list for next year.

Bilderna togs på julafton, men det är egentligen idag på annandagen som man enligt den gamla dräktalmanackan ska bära den röda magden

The photos were shot on Christmas Eve, but the red magd or apron should in fact be worn today on the Day after Christmas in accordance with traditional Orsa dress code.

4 svar to “God fortsättning!”

  1. Lina Says:

    God jul, nyår, fortsättning och allt vad det heter! Vackra plagg! Jag vill själv gärna sy en fårskinnsjacka, men i brun päls.

  2. Mikael Says:

    Coolt Lina, hojta gärna till ifall du vet vart man kan få tag på bra fårskinn då🙂 Ocha ja Gott nytt år förstås, hälsa Wolfgang!

  3. Malin Says:

    åh. jag blir mer och mer sugen på att skaffa kasung även om det strider lite mot mina etiska principer att bära päls, hittar jag en som passar på second hand så slår jag nog till. de är så rasande vackra!

    det där med blåtröja är ju spännande för det har vi ju inte alls i dräktskicket på Soldi. vet du något om dess historia och varför de just förekommer i Orsa?

  4. Mikael Says:

    Ja det kan jag förstå, syrran är ju vegetarian och skeptisk till att bära allt vad skinn och päls heter, men hon kunde tillslut inte säga nej till en äkta kasung…

    Angående blåtrajan så gissar jag (dock utan konkreta belägg) att den uppträder vid senare delen av 1700-talet då det blev trendigt i både Mora och Orsa att färga sina vita vadmalskläder blå till högtid. I Orsa skaffade sig då kvinnorna antagligen blå tröjor samtidigt som männen. Jag kan tänka mig att det fanns behov av ett mer högtidligt ytterplagg samtidigt som man ville skilja sig från morkullorna och deras gröntröjor. Jag föreställer mig också att en påverkan från Ore kan ligga bakom, där kvinnorna bar/bär blå tröjor (dock av ett annat snitt).

Kommentera

