En julig 1300-talströja

Egentligen vet jag inte varför jag envisas med att fortsätta sy cotehardier, med tanke på den möda och arbetstid som går åt för att göra knäppningen. Dessutom är tajta plagg i ärlighetens namn inte särskilt snygga på oss med en kompakt grävlingsfysionymi… Jaja, nu kunde jag dock inte låta bli att sy en dovt vinröd, smått julig cotehardie inför den årliga Staffansfesten i december som bössorna arrangerade. Mönstret bygger på min tidigare blå cotehardie/tröja men gjordes ännu mer kroppsnära för att sitta någorlunda bra för en gångs skull. Antalet knappar är 65, varav varje ärm har försetts med femton var. Kanterna på ärmsprundet har dessutom förstärkts med en enkel flätad kant av det slag som återfunnits bland fynd från 1300-talets London och Grönländska Herjolfsnes. Knapp- och knapphålskonstruktionen följer annars samma instruktioner som jag tidigare använt mig av och plagget är i övrigt handsytt med oblekt lintråd 35/2.

När man syr ett plagg av cotehardietyp så har jag märkt att det blir bäst om man använder sig av ett tunnare tyg utan foder (med undantag för de förstärkta infodringarna vid knapphålen). Till skillnad från senare tiders livplagg från 1500-talet och framåt så behöver inte den här typen av plagg någon stadga, utan ska snarare följa kroppen så mjukt som möjligt. Tänk er en hosa, fast för överkropp och armar.

En hårdhänt kille i röd tröja pryglar den Helige Kristoffer på ett altarskåp i Falsterbo kyrka, Skåne (ca 1400).

A ruffian dressed in a red cotehardie flogs St. Christopher on an altarpiece in Falsterbo Church, Skåne, Sweden (ca 1400)

 

English: A Seasonal 14th century Cotehardie

To be honest I don’t know why I keep bother sewing cotehardies, considering the time and effort needed to finish the buttoning. Besides, to tell the truth such tight-fitting garments do not really look that good on people like me who are blessed with a sturdy badger-like physique… Well, nevertheless I couldn’t keep my hands from sewing a dark burgundy red, somewhat Christmas-flavoured cotehardie to be worn at the annual Feast of St. Stefanus arranged last December by Albrecht’s Gunners. The pattern is essentially the same one I used for my blue cotehardie or doublet but was made even tighter for at least a somewhat better fit. The numer of buttons are 65 in all, of which fifteen is attached to each sleeve. The hems of the slits at the sleeves are also reinforced with simple, finger loop-braided edge treatment as seen among some of the finds exhumed from 14th century London and Greenlandic Herjolfsnes. The construction of buttons and buttonholes follows the same technique I have employed in the past and the garment is otherwise sewn by hand using an unbleached linen thread 35/2.

When sewing cotehardies and similar fitted medieval garments I have observed that the best result is obtained if one uses a lighter woolen fabric without lining (with the exception of facings of silk or linen used for reinforcing buttonholes). As opposed to later garments from the 16th century and onwards this kind of clothing doesn’t need any form of stiffening, but should rather be made to fit the body as snug and softly as possible. Imagine a stocking or hose, but intended to cover your arms and uppe body.

17 svar to “En julig 1300-talströja”

  1. SarahA Says:

    Snygg, den sitter jättebra.

    Har tänkt sy nåt liknande till Tobias inför sommaren, men tvivlar på att det blir så många knappar på hans…. en enklare, snörd historia med knappar på ärmarna får räcka. Kommer nog kika in här då och då, har inte mycket koll på manskläder än😛

  2. Mikael Says:

    Ojoj så du har lockat med dig fästmannen ned till medeltidsträsket – hur ska det gå!? :O😛

    Och ja tack förresten, dock verkar jag ha tappat ett par kilo sedan premiären för lite mer än en månad sedan eftersom plagget plötsligt känns lite löst i midjan. Får väl sy in den framöver.

  3. mia Says:

    Snygg! Hur långt har du mellan knapphålen? Funderar på hur många knappar jag kommer att behöva på min ännu icke påbörjade klänning.

  4. Mikael Says:

    Tack! Jadu det är väl en 18mm – 2 cm mellan dem.

  5. SarahA Says:

    Nja, det var just inte så svårt, han var på god väg redan… lajvade lite i tonåren och så. Han är tillräckligt intresserad för att vilja sy en del själv, och funderar på att lära sig sy skor🙂

    Och wohoo för ett par tappade kilon! Det är alltid trevligt😉

  6. Petra Says:

    Hej!
    Du har frågat om mina nålbundna vantar. Det är svårt att ge instruktioner via nätet om hur man gör det, jag har lärt via vänner. Mönster är svårt också eftersom allt beror på hur tjockt garn man har, hur många maskor man tar, hur stor tumme man har osvosv. Så mitt tips är att leta reda på någon som kan visa dig och sedan börja testa själv. Ett garn som heter ”Shepard’s own chunky”, ofärgat väldigt klassiskt garn, är trevligt som sjutton att testa med!

    Ha det gott och lycka till! Petra

  7. Bertus Brokamp Says:

    Looking good!

  8. Hannah Says:

    Tjusigt! Jag älskar ju knappar, men tycker inte om att sy helvetet… Just nu sitter jag och ”kämpar” med en klänning med bara 12 knappar i, där ligger jag i lä jämfört med dina 65. Men blir ju lite inspirerad att sy nåt riktigt knappmastigt i framtiden!

  9. Ida Carnevale Says:

    Hej!

    Tjusig tröja! Jag gillar verkligen hur den sitter på dig och sämnadsarbetet är mycket prydligt! Fast jag som linnefodrar mina tröjor ibland brukar tänka tvärtom, att de ska forma kroppen istället för tvärtom (forma sig efter kroppen).

    Du har ju fyndläget på din sida i och med att med londonfynden som ser ut så som de gör, men å andra sidan är de ju inte så rikliga att man vet helt säkert. Jag å min sida kikar i konsten på det kroppsideal som gäller för tiden och tänker att ett foder som stadgar upp, särskilt i ett mellanplagg som det här, ändå är på sin plats i vissa fall.

    Min poäng är att båda varianterna är tänkbara.😉 Keep up the good work!

    Min tröja hittar du här: https://lh5.googleusercontent.com/-Iyday_O-ZAE/TW_DcMpZLvI/AAAAAAAAAB0/1jFYcodEnHQ/s400/Robin+Hood+033.jpg

    • Mikael Says:

      Tack! Ja det är ju förstås sant som du säger, fast jag skulle nog personligen behöva allra minst en korsett för att forma min i dagsläget degiga kropp till en präktig timglas-siluett😉 Å andra sidan verkar svankryggade män med utputande mage ha varit ett slags ideal vid sidan av, åtminstone om man ska gå efter vissa illuminationer från 1300-talets mitt…

  10. Ida Carnevale Says:

    Oh! Oj! Nu ser jag att du redan har kommenterat och titta på min jacka/tröja. Sorry!

  11. Knapprekord « Historisk dräkt och hantverk Says:

    […] knappar och knapphål blev det tillslut, vilket innebär ett nytt personligt rekord som slår förra årets tröja med fem knappar. […]

  12. Simon Says:

    Fantastisk arbejde! Jeg er i gang med at sy min egen cotehardie, men har lidt problemer med ærmerne. Har du en lavet en såkaldt ‘sleeve vent’ der overlapper i den ene side eller har du syet knapperne fast i kanten af ærmet?

Kommentera

