Häktmakeri i väntan på annat

Har tillbringat ett par veckor med att försöka stampa egen vadmal från lätt valkade ylletyger. Den tygkvalitet som jag försökt med på allvar visade sig dock överraskande nog ”immun” mot allt vad valkning och filtning heter, så här sitter jag nu och inväntar en ny leverans av ylletyg som av tester att döma är lämpligare för ändamålet. För att fördriva tiden och få utlopp för uppdämt skaparbehov har jag tillverkat häktor – hyskor och hakar – av 1,5 mm glödgad mässingstråd. Syr man dräktplagg från Ovansiljan blir det en slukande åtgång av häktor, och tillverkar man dem själv istället för att köpa färdiga från hemslöjden sparar man in en hel liten förmögenhet. Till varje hake går det år 6,5 cm tråd, till hyskorna räcker det med 4 cm.

3 svar to “Häktmakeri i väntan på annat”

  1. Elin Says:

    Nu blir jag ju såklart nyfiken! Vilket tyg är det som är immunt mot filtning? (kan ju vara bra att veta liksom, antingen man vill ha ett tyg som ska filta sig eller inte)

  2. Mikael Says:

    Ah, hade tänkt skriva om det i en kommande bloggpost (när jag väl har lyckats) men det är alltså det dyra uniformstyget som Historiska Rum säljer. Tyget är förstås fint i sig och är redan något valkat, men inte så hårt som jag ville ha. Efter att ha stampat tyget i såpa och vatten i många timmar till och från gav jag upp, det blir helt enkelt inte kraftigare/tjockare och det verkar inte heller krympa. Spillbitar från andra ylletyger som valkades samtidigt blev dock filtade och mer vadmalsaktiga.

  3. Elin Says:

    Tack för tipset om vilken grovlek på mässingstråd som är lämplig för häktor🙂

Kommentera

